28.10.2019 

/ Jaa

Tampereen Tullintori sanoutuu irti perinteisen kauppakeskuksen toimintamallista

Agore Kiinteistöjen omistuksessa oleva ja Trevian Asset Managementin hallinnoima kauppakeskus Tullintori valmistautuu isoon kehityshankkeeseen. Hankesuunnitelma on laajuudeltaan Tullintorin kauppakeskushistoriassa merkittävä ja tavoite on teknisesti kunnianhimoinen. Erikoisen siitä tekee myös se, että keskus palvelee keskeytyksettä koko hankkeen ajan. Myös Tullintorin päivittäiseen toimintaan tulee muutoksia.

Yrittäjät edellä

Moni kauppakeskus luottaa suuruuden vetovoimaan ja esimerkiksi laajoihin aukioloaikoihin. Näin toimiville keskuksille on markkinassa oma paikkansa, mutta näemme tilaa ja kysyntää myös toisille toimintamalleille. Tullintori etsii uuteen liiketarjontaan nimenomaan yrittäjiä, paikallisia toimijoita, suurella sydämellä sekä erikoistuneilla tuotteilla ja palveluilla. ”Joustamalla aukioloissa tuetaan toimijoiden voimavarojen riittävyyttä, liiketoiminnan kannattavuutta ja muuntautumiskykyä nopeassa markkinan muutoksessa”, toteaa Trevianin liiketoimintajohtaja Erkka Enomaa.

Kaupunkikulttuuri kunniaan

Tullintoria uudistetaan hankkeen toteutuessa myös rakenteellisesti. Se tehdään kuitenkin 30-luvulla rakennettuja, osin suojeltuja rakennuksen osia kunnioittaen. ”Emme rakenna uutta, kiiltävää pintaa, jota näemme monessa uudessa ja uudistetussa kauppakeskuksessa. Kaivamme esiin betonipintoja, käytämme kierrätettäviä materiaaleja ekologisesti ja kestävästi ja pyrimme tietyllä tapaa jopa minimaalisuuteen. Tullintori aikoo kiinnittyä Tampereen kulttuurillisesti merkittävään Tullin alueeseen kasvamalla alueen urbaaniksi keskukseksi. Tullintori ei aio tehdä tapahtumia vain sisältä käsin kuten kauppakeskukset yleensä vaan tulee toimimaan aktiivisesti muiden alueen toimijoiden kanssa. Luotamme hintakampanjoiden sijaan yrittäjien vetovoimaan ja tuomme jatkossa sitä esille”, lupaa Tullintorin kauppakeskuspäällikkö Merikukka Salmi Trevian Asset Managementista. Tulevaisuudessa painoarvoa tulee enemmän palveluyhteiskunnalle kuin nykyiselle kulutusyhteiskunnalle.

Yhteisöllisyys ennen kaupallisuutta

Aito yhteisöllisyys on vuorovaikutusta. Tullintori tarjoaa jo nyt paljon elämyksiä ja niiden tarjonta tulee kasvamaan vielä tulevaisuudessa – elämystalous on edelleen kasvussa. Tämän lisäksi Tullintori tekee osan hankkeeseen suunnitelluista muutoksista yhdessä yrittäjien ja asiakkaiden kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että Tullintori osallistaa yrittäjiä ja asiakkaita parhaan tarjonnan takaamiseksi, antaa mahdollisuuden vaikuttaa jopa sisutukseen sekä tarjoaa alustan, jossa kuka tahansa voi päästä esille. ”Emme tuo asiakkaillemme tapahtumia passiivisesti otettavaksi vastaan vaan pyrimme etsimään tapoja, joilla yrittäjämme ja asiakkaamme kohtaavat oikeasti ja tavoilla, joista molemmat osapuolet kokevat hyötyvänsä. Verkko-ostaminen jättää laihan muistijäljen ja tunteen – meillä on mahdollisuus toteuttaa aitoja kohtaamisia, joihin nettikauppa ei kykene”, uskoo Merikukka Salmi.

Lisätietoja:

Merikukka Salmi
Kauppakeskuspäällikkö, Tampereen Tullintori Trevian Asset Management
Puh. +358 50 576 6728
S-posti: merikukka.salmi@trevian.fi