23.01.2020 

/ Share

Nyt puhuu kauppakeskus: ”Uutiset kuolemastani liioiteltuja”

Blogikirjoituksen kirjoittaja Risto Vuorenrinne vastaa Trevianilla kansainvälisten sijoittajien uusista investoinneista.

Tavatessani sijoittajia – erityisesti yhdysvaltalaisia – kukaan ei halua kuulla ostoskeskuksista. Kahden viime vuoden aikana olen tavannut vain yhden sijoittajan, joka etsi kauppakeskuksia ja piti niitä parhaana sijoitusluokkana. Kauppakeskusten tulevaisuuden ympärillä on monia kysymysmerkkejä. Mutta kuten aina, epävarmuus luo myös mahdollisuuksia, ja siksi mielestäni on syytä viettää hetki niiden tulevaisuuden pohtimiseen.

Amerikka johtaa, muut seuraavat

Ensiksi kannattaa kääntää katse Amerikkaan, ostoskeskuksen alkukotiin. Koko konseptin synnystä lähtien kaikki uusi on tullut Yhdysvalloista. Siksi se onkin paras paikka haistella tulevia suuntauksia. Amerikkalaissijoittajat pelkäävät myynnin hidastumista ja kauppakeskusten sulkemista. ”Verkkokauppa tappaa ostoskeskuksen” tuntuu olevan suosittu hokema. Kauppakeskusten ja kauppojen määrään vaikuttavat kuitenkin myös muut tekijät.

Kauppakeskusten vuokrattava pinta-ala asukasta kohden Yhdysvalloissa on ollut kasvussa kauppakeskusten syntyajoista saakka. Vuonna 1990 pinta-ala oli 1700 m2/1000 asukasta, vuonna 2018 määrä oli jo 2400 m2/1000 asukasta – kasvua siis 40 %. Kuten missä tahansa muussakin liiketoiminnassa, vastaan tulee jossakin vaiheessa piste, jossa pinta-ala asiakasta kohden ylittää kysynnän. Koska kotitalouksien mediaanitulot kasvoivat vain 15 %, on erittäin todennäköistä, että osavaltioissa on liikaa ostoskeskuksia. Heikot kuolevat kovassa kilpailussa, mutta vuokrattava pinta-ala on pysynyt viime vuosina vakaana. Emme ole vielä nähneet laskua. Jotkut ostoskeskukset ovat sulkeneet, mutta ostoskeskusten määrä ei suostu vähenemään!

Surkeat kelit Pohjoismaiden menestyksen taustalla?

Euroopan ja USA:n vuokrattavan pinta-alan vertailu kertoo valtavista kulttuurieroista kuluttajien käyttäytymisessä sekä kaupunkisuunnittelussa. Kauppakeskusten vuokrattava pinta-ala Euroopassa on vain 10 % Yhdysvaltain vastaavasta luvusta. Joissain maissa kaupunkisuunnittelun säädökset estävät ostoskeskusten rakentamisen, lisäksi perinteinen ostokäyttäytyminen ei aina sovi ostoskeskusten toimintamalliin. Pohjoismaat eroavat kuitenkin muusta Euroopasta, sillä niiden vuokrattava pinta-ala on yli kaksi kertaa keskimääräistä eurooppalaista pinta-alaa suurempi. Norja on eurooppalaisen kauppakeskuksen pinta-alakuningas 800 neliöllä per 1000 henkilöä, mutta luku on silti huimat 60 % pienempi kuin Yhdysvalloissa. En ole löytänyt tutkimustietoa siitä, miksi luku on niin korkea Pohjoismaissa, joten minun on turvauduttava omaan logiikkaani. Logiikka onkin melko yksinkertainen – ilmasto! Kukapa haluaisi työntää ostoskärryjä lumessa, yrittää löytää vapaata paikkaa lumiselta parkkipaikalta, tai kanniskella tavaroita jäisessä sateessa ja tuulessa?

Ihmiset etsivät mukavuutta jokapäiväisessä elämässään. On ymmärrettävää, että tämä pätee myös ostosten tekoon. Verkkokauppa on osa tätä ilmiötä, mutta niin ovat myös ostoskeskukset. Usein on järkevää tehdä ostokset siellä, mistä voi ostaa kaiken kerralla. Alkuperäinen kauppakeskusidea ei katoa, ennen kuin kaikki kauppa tapahtuu verkossa, mitä tuskin tulee koskaan tapahtumaan. Verkkokauppiaat painivat myös kestävään kehitykseen liittyvien haasteiden parissa. Energiaa tuhlautuu valtavat määrät verkkokauppojen liikutellessa tuotteitaan ympäri maailmaa ja kauppojen tuhotessa osan palautetuista tavaroista. Aiemmasta blogikirjoituksestani löydät lisää pohdintaa verkkokaupan kestävyydestä.

Livenä parempi kuin online

Mukavuus on avain menestykseen. Paikan on oltava hyvien kulkuyhteyksien varrella niin julkisilla kulkevien kuin autoilijoidenkin näkökulmasta ja pysäköinnin on oltava helppoa. Siinä on jo hyvä lähtökohta sekä pikaisesta kauppareissusta haaveilevien palvelemiseen sekä kiireetöntä lauantaipäivää perheensä kanssa viettävien viihdyttämiseen. Kummankin tyyppisiä asiakkaita on palveltava, joten ostoskeskuksiin tarvitaan myös hyvä alue ravintoloille ja muille palveluille. Kaiken keskiössä on kuitenkin aina kaupat ja ostokokemus, jota mikään verkkokauppa ei voi tarjota. Suomen kauppakeskusten myynti kasvaakin edelleen huolimatta siitä, että myynnin lasku vilahtelee alan ihmisten puheissa jatkuvasti. Viime vuonna kasvua nähtiin 0,7 % – luku ei ole valtava, mutta silti positiivinen!

 

Risto Vuorenrinne – Trevian Asset ManagementKirjoittajasta: Risto Vuorenrinteellä on yli 20 vuoden kokemus kiinteistöliiketoiminnasta. Koulutukseltaan hän on OTK ja DI. Trevianilla hän on vastuussa kansainvälisten sijoittajien uusista investoinneista. Ennen Treviania Risto on työskennellyt maailman johtavien pääomasijoittajien kanssa neuvomalla heitä omaisuuden hankinnassa Suomessa. Hänellä on pitkä kokemus liikekiinteistöjen kehittämisestä.