22.06.2022 

/ Jaa

Trevian Tukholmassa – Completely Retail Market Place Nordics 2022

Trevian osallistui 8.6.2022 järjestettyyn Completely Retail Marketplace Tukholma -tapahtumaan. Tapahtuma oli osa kansainvälistä tapahtumakiertuetta, jossa retail, brändit ja kiinteistöt kohtaavat keskustelemaan tulevaisuuden kuvioitaan. Agoren markkinointipäällikkö Merikukka Salmi kirjoitti tapahtumasta tulleita mietteitä.

CRMP tapahtumana

Aurinkoinen Tukholma otti vieraat lämpimästi vastaan ja päivä oli poikkeuksellisen rento sekä tunnelmaltaan hyvä. Tapahtuma on kuitenkin kärsinyt osallistujakadosta, vaikka koronan varjosta on vapauduttu. Etenkin retail-toimijoita oli hyvin vähän. Nähdäänkö tämän tyylinen tapahtuma enää ajankäytöllisesti tärkeänä? Olemmeko jääneet Teams-ajan tehokkuuden ajatteluun kiinni?

Kuitenkin väljyys ja rentous synnytti aitoja ja kiireettömiä kohtaamisia, jotka olivat erittäin ilahduttavia ja keskustelut syviä. Yhteinen ja kaikille uusi ympäristö mahdollisti keskittymisen hetkeen ja todelliseen vuoropuheluun. Mutta perinteisten messumaisten tapahtumien kiinnostavuuden hiipuessa tilausta on uudelle kohtaamiskehykselle tulevaisuudessa. Millainen on uusi alusta aidolle kohtaamiselle?

Havainnot markkinatilanteesta

Maailman tilanteesta huolimatta retail-ketjujen tilanne näyttää valoisalta. Myynti on osittain ennätystasolla, laajentamissuunnitelmia on liikkeellä ja jopa uusia aluevaltauksia on työn alla. Elpymisestä huolimatta monia aloja vaivaa työntekijäpula, etenkin tämä näkyy nopeimmin toipuneella ravintola-alalla sekä kasvavassa logistiikkamarkkinassa. Kiinteistöpuolella kysyntää on hyvistä varastoista muutosjoustavilla ratkaisuilla. Resurssipula ja läpi toimialojen toimitilojen korkeat vaatimukset hidastavat kasvusuunnitelmia ja -tahtia.

Eri toimialojen jakautuminen voittajiin ja häviäjiin on jyrkentynyt entisestään. Muoti on edelleen vaikeuksissa ja etenkin Suomen ero Ruotsiin kenkäkauppamarkkinassa on merkittävä. Suomessa tarjonta on häviävän pientä, mutta Ruotsissa useat ketjut toimivat edelleen. Toisaalta taas etenkin optinen ala menestyy loistavasti molemmissa maissa. Erilaiset liikunnalliset ja toiminnalliset palvelut kasvavat sekä lapsille ja aikuisille terveyspalveluiden ohella. Nähtäväksi jaa millaiseksi jakauma markkinan tasaantuessa asettuu, paluuta entiseen ei kuitenkaan ole.

Uusia tuulia tulevaan

Ostoskeskusten viihtyvyyteen ja toiminnallisuuteen on panostettu monipuolisemmin ja rohkeammin monin osin kuin Suomessa. Jo vuosia yleisratkaisuna heiteltyä taikasanaa elämys on toteutettu ennakkoluulottomasti yhdistämällä eri aloja ja palveluita, jolloin voidaan jo todella puhua kokemuksellisuudesta. Tästä hyvänä retail-toimijan esimerkkinä toimii kuntosali, joka muuttuu osin alkoholitarjoilulla höystetyksi discoksi. Suomessa olemme jääneet vaiheeseen, jossa eksotiikkaa on pitkään ollut jo päivittäistavarakaupasta ostettava sushi. Toivottavasti emme astu ajatusharhaan, jossa toimivaa käytäntöä ei kannata muuttaa. Vain ketterästi ja rohkeasti toimivat selviävät yhdestä isoimmasta kaupallisesta murroksesta missä elämme.

Verkkokauppa, algoritmit ja tekoäly eivät ole ainoita pitkään puhuttuja muutoksia, myös kuluttajien asuminen ja liikkuminen ovat muutoksessa. Miten muuttoliikenne, kausiasuminen, turistit ja kulkeminen muuttavat eri paikkakuntien ostovoimaa? Ja miten pitkälle digitaalisuus todella alkaa ohjata elämäämme? Miten se opetetaan myös tarjoamaan muita ratkaisuita kuin se mitä se kuluttajan käyttäytymisen perusteella algoritmi ja data olettaa? Kuinka pitkälle tulemme vielä näkemään biohakkeroinnin arkisessa elämässämme ja mitä uusia kaupallisia väyliä se avaa? Aihe on kutkuttava. Ilahduttavasti näimme miten monet nykyiset järjestelmät ovat rakentumassa isommiksi kokonaisuuksiksi, jotka antavat tietoa, työkaluja ja palveluita usealle sidosryhmälle samassa kääreessä. Tämä kehityssuunta antaa tilaa meille ihmisille tärkeimpään tehtävään, johon koko markkinatalous nojaa – ihmisten kohtaamiseen.

Tack så mycket – vi ses igen nästa år!